04 aprilie 2006

Magaria maxi-taxi-urilor

Dupa marea discutie dintre proprietarii de companii de maxi-taxi si primarul orasului Bucuresti, Adriean Videanu, transportul in comun a reinceput sa circule la mari intervale, cite doua vehicule odata, iar soferii maxi-taxi-urilor nu mai dau bilete calatorilor. Din pacate, toate aceste fenomene pot fi explicate prin ipoteza ca Videanu si-a maximizat taxa de protectie. Astfel, daca aceasta ipoteza ar fi adevarata, actiunile D-lui primar ar fi perfect logice:

Mai intii, a amenintat companiile de maxi-taxi, de altfel singurele companii particulare de transport in comun din Bucuresti, in mod evident posesoarele unui monopol abuziv, mai ales ca traseele si numarul microbuzelor sint fixate prin contract potrivit hotaririlor lui … Ceausescu. A trebuit sa le ameninte, deoarece aceste companii aveau deja toate aprobarile si nu aveau de ce sa plateasca primaria. Amenintarea a luat urmatoarele forme:

1. A afirmat ca va interzice microbuzele deoarece acestea nu au aprobare pentru transportul persoanelor in picioare (cine stie cum arata Bucurestiul, citi oameni putrezesc de vii pe strada, sint muscati de ciini vagabonzi, cad in gropi sapate de Ceausescu, ranindu-se in armaturile ramase de pe santierele patriei, isi scrintesc picioarele in gropile de pe strazi si trotuare, isi risca viata mergind pe strazi circulate deoarece trotuarele sint ocupate de masini parcate, si, mai ales, cum se circula cu transportul in comun aflat in proprietatea statului, se poate amuza de preocuparea D-lui Videanu in privinta calatorilor care stau in picioare in microbuze).

2. A amenintat ca va interzice circulatia in centrul capitalei a automobilelor si a maxi-taxi-urilor, dar nu si a transportului in comun aflat in proprietatea statului.

3. A convins compania de stat RATB sa ofere servicii decente pentru doua - trei saptamini. In principal, vehiculele au inceput sa vina la intervale regulate, ceea ce a scazut timpul intre doua vehicule la 4 - 6 minute, un interval de asteptare foarte confortabil. (Nu stiu de ce obisnuiesc vehiculele RATB sa vina cite doua. Poate ca soferul celui de-al doilea vehicul munceste mai putin, calatorind cu vehiculul aproape gol. Aceasta se intimpla deoarece oricind al doilea vehicul se poate dovedi defect, sau in retragere spre un depou, sau poate sa opreasca, in graba lui de a tine pasul cu primul vehicul, inaintea statiei, si atunci nu mai ai timp sa te urci in el. Nu uitati ca trotuarul este blocat de refugiile statiilor si de numerosii calatori care urca si coboara din primul vehicul. Iar daca ai pierdut al doilea vehicul, mai ai de asteptat 20 de minute!) Sau poate ca conducatorii vehiculelor prefera sa stea de vorba la capetele liniilor, si de aceea prefera sa calatoreasca impreuna.

Dupa aceea a oferit companiilor de maxi-taxi posibilitatea sa ramina in functiune (nu a mai anuntat nimic despre interzicerea circulatiei in centrul capitalei sau despre interzicerea companiilor de maxi-taxi, care trebuia sa aiba loc incepind cu 1 ianuarie 2006, apoi incepind cu 1 februarie 2006). Cu ce pret, doar SRI-ul ar putea sti. Oricum, ca pretul sa fie mare, trebuie ca:

1. RATB-ul sa mearga prost;

2. Soferii de maxi-taxi sa nu mai dea bilete calatorilor, ca sa nu isi declare veniturile. Fireste, soferii de maxi-taxi dadeau intotdeauna bilete calatorilor in perioada decembrie 2005 - februarie 2006, cit timp au avut loc, probabil, negocierile.

Reactia bucurestenilor? Si vitele sint mai atente cind sint lupii in preajma.

Niciun comentariu: